کد مطلب:29699 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:83

بردن ابرهای باران زا بر بلندای کوه ها












.

5670. امام علی علیه السلام: [ خداوند] عزّوجل فضای بین جَو و زمین را گسترانْد و هوا را برای تنفّس ساكنان زمین، آماده ساخت، و اهل زمین را با آنچه لازم داشتند، در آن ساكن كرد، و [ حتّی] زمین های خشك را كه آب چشمه ها از رسیدن به قسمت های پست و بلند آن ناتوان اند و جوی های كوچك و بزرگْ بِدان نمی رسند، رها نساخت. ابرهایی آفرید تا با آنها قسمت های مُرده زمین را زنده كند و در آنها گیاه برویانَد.

ابرهای پاره پاره و پراكنده در هوا را به هم آورد تا آبی كه درون ابر بود، بجنبد و آنها را چون دوغِ درون مَشك به هم زد. برقِ ابر در كرانه های آسمان درخشید و درخشش آن، در دل ابرهای سیاه و سفید متراكم، آرام نگرفت. از آن، بارانی تندْ روان گردید، دامنه های كشیده ابر به زمینْ نزدیك شد، و باد جنوبْ آن را دوشید تا قطره های درشت آن، از دِلِ ابر، بیرون آید.

و ابر را چون شتری كه سینه و پهلوی خود را در زمین می گسترانَد، در هوا گسترانْد و بار سنگینی را كه بر دوش ابر بود، فرو ریخت و با آن باران، از زمین های خشك، گیاهْ بیرون آورد و از جای جای كوه ها، علفْ سبز گردانید و زمین، به زینت مَرغزارهایش شادمان گشت و در جامه ای كه از گل ها و پیرایه شكوفه های تازه و شادابْ پوشیده بود، درخشید و همه آنها را خوراك مردمان و غذای چارپایان قرار داد و در كرانه های زمین، راه ها گشود و برای پویندگان این راه ها، نشانه هایی را برافراشت.[2].









    1. امام علی علیه السلام در خطبه 91، نعمتی از نعمت های خداوند را بر بندگانش بیان می كند كه مربوط به حركت جَو و هوا و بادها و ابرهای موجود در آن است. خداوند متعال در دشت ها جوی هایی را جاری ساخته تا مردم و چارپایان و گیاهان از آنها سیراب شوند. با این حال، بخش های مرتفع زمین را هم بدون آب و زندگی رها نكرده است؛ بلكه از راه حركت بادها (كه از اختلاف حرارت بین سطح دریا و سطح ارتفاعات به وجود می آیند)، سهم آب كوه ها را هم تأمین كرده است. هرگاه كه آب دریاها تبخیر می شود، به خاطر سبكی اش، در هوا بالا می رود و از ارتفاعات نیز هوای سردی فرود می آید و خلأهای موجود بین هوای گرم را پر می كند. با این كار، چرخه بادها پدید می آید و رطوبت را به بالاترین نقطه كوه ها می رساند كه وقتی به آن جا رسید، در برخورد با سردی هوای كوه، به قطرات باران، تبدیل می شود و بر قلّه كوه ها می بارد و زندگی، سرسبزی، طراوت و روزیِ گیاهان، چارپایان و انسان ها را با خود به ارمغان می آورد. (تصنیف نهج البلاغة: 785)
    2. نهج البلاغة: خطبه 91، بحار الأنوار: 90/112/57.